مقالات

حجاب؛ اجبار یا اختیار؟

چندی است شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جولانگاه عده‌ای شده است که شعار مبارزه با حجاب اجباری سر می‌دهند و هر روز بک نمایش جدید به راه می‌اندازند. یک روز روسری سفید سر می‌کنند و روز دیگر همان روسری را بر سر چوب کرده و تکان می‌دهند.

حربه همان حربه است. روزگاری عده‌ای قرآن بر سر چوب و نیزه کردند، و روزگاری دیگر عده‌ای دیگر سر بریده امام‌ حسین(ع) را و امروز عده‌ای یادگار حضرت زهرا(س) حجاب را.؛ اما ’یا واقعا حجاب اجبار است؟

در این میان هر از چند گاهی تصاویری نیز منتشر می‌شود از برخورد زننده و نامناسب عده‌ای دیگر که دغدغه دارند اما راه صحیح را نمی‌دانند و خواسته یا نا خواسته آب می‌شوند به آسیاب دشمن.

در همین راستا حجت‌الاسلام سید مهدی ابطحی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان پیرامون فلسفه حجاب به خبرنگار شبستان اصفهان اظهار داشت: حجاب دستوری است که در دین اسلام از سوی خداوند ابلاغ شده تا بانوان خود را از دید نامحرم بپوشانند. چنانچه کسی به طور کلی حجاب را نفی کند، قرآن را نفی کرده و کفر ورزیده است اما ممکن است کسی با اصل حجاب مشکلی نداشته و آن را نفی نکند اما التزامی به آن نداشته باشد که در این صورت شخص مرتکب گناه شده اما کفر نورزیده است.

حجاب محصوریت نیست، بلکه مصونیت است

وی حجاب را مصونیت عنوان کرد و ادامه داد: معمولا آدمی، اشیا گرانبها و ارزشمند را از دید دیگران مخفی می‌کند نه هر چیز سبک و پیش پا افتاده‌ای را. مثلا کسی که یک شکه طلا دارد از آن به خوبی حراست می‌کند تا مبادا چشم راهزنی و دزدی به آن بیافتد؛ در بحث حجاب هم چنین است و حجاب در واقع مصونیت است نه محصوریت و خداوند متعال برای حفظ عفت و کرامت زن، ’آن را معیّن فرموده است.

ابطحی با اشاره به گستره حجاب و تاریخ آن ادامه داد: حجاب، حکمی است که نه فقط در میان اهل تشیع بلکه در میان همه فرقه‌های اسلامی از اهل سنت گرفته تا شیعیان چند امامی و حتی در وهابیت که یک مرام ساختگی است، مشترک است و بالا تر از آن در بسیاری از ادیان دیگر نیز دستور حجاب وجود دارد. حتی بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که ایرانیان پیش از اسلام نیز حجاب داشته‌اند و زنان را از دید بیگانگان پنهان می‌کردند.

وی حجاب را مقوله‌ای منطقی و عقلی توصبف کرد و افزود: طبیعت و سرشت انسان نیز با حجاب موافق است حجاب مقوله ای منطقی است و هیچگاه یک انسان عاقل و غیور ناموس خود را در معرض نگاه‌های فاسد به نمایش نمی‌گذارد و عقل و طینت انسان چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان پیرامون نوع پوش بیان کرد: طبق قوانین اسلام تمام بدن زن به جز قرص صورت و دست‌ها تا مچ باید از دید نامحرم پوشیده باشد اما درباره نوع پوشش باید به گونه‌ای باشد که جلب توجه نکند. حال این پوشش می‌تواند چادر باشد یا نه.

وی به تفاوت میان عفاف و حجاب پرداخت و افزود: حجاب را می‌توان زیرمجوعه عفاف دانست و به طور کلی پیرامون عفاف باید گفت عفاف حکمی است که برای همه مسلمانان به ویژه مردان مقرر شده است و اینطور نیست که حجاب و پوشش برای بانوان واجب شود ولی مرد آزاد باشد هر طور خواست در جامعه ظاهر شود، بلکه مرد نیز باید حیا و عفت داشته باشد. البته در چارچوب اسلام حجاب برای مردان نیز تعریف شده و مردان نیز ملزم هستند خود را از دید نامحرم بپوشانند اما حدود حجاب مردان با زنان متفاوت است.

ابطحی با اشاره به رفتار‌های نامناسبی که تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی گاه از گوشه و کنار دیده و شنیده می‌شود افزود: به نظر من جامعه ما و بانوان ما باید از فلسفه و حکمت حجاب آگاه شوند و ذات حجاب برای آن‌ها روشن شود و اگر واقعا حجاب در جامعه به خوبی معرفی و شناسانده شود دیگر اصلا نیازی به چنین اعمال ناشایستی نیست و بانوان ما با اشتیاق محجبه خواهند شد.

وی به هجمه دشمنان علیه حجاب اشاره کرده افزود: تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در زمینه حجاب در بعد گسترده‌ای است و متاسفانه ما در حد تبلیغات بستن کمربند ایمنی هم برای حجاب تبلیغ نکرده‌ایم و هر ثانیه‌ای که ما در این زمینه کوتاهی می‌کنیم، دشمن از فرصت خود نهایت استفاده را می‌برد و با ابزار‌های مختلف خود نظیر فضای مجازی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و غیره سعی در تخریب و وارونه جلوه‌دادن چهره حجاب دارد و متاسفانه جامعه ما نیز از روی ناآگاهی تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند.

آگاهی بخشی، وظیفه مسلمانان

این کارشناس علوم دینی و فرهنگی در تبیین وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وظیفه ما در شرایط کنونی ار به معروف و نهی از منکر به معنی آگاهی‌بخشی به جامعه پیرامون حجاب و عفاف است و مطابق فتاوای علما امر به معروف باید با شیوه مناسب صورت گیرد و در حد زبانی باشد نه برخورد‌های نامناسب که نتیجه عکس و لجبازی طرف مقابل را به همراه دارد.

حجاب؛ اجبار یا اختیار؟

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اجباری یا اختیاری بودن حجاب تصریح کرد: در اسلام هیچ حکمی به صورت اجباری تعیین نشده است بلکه کسی که اسلام را به عنوان دین خود پذیرفت باید خود را ملزم به انجام دستورات آن بداند. اما درباره حضور در جامعه، چنانچه فردی بخواهد حقوق جامعه را پایمال کند باید با او به طور مناسب برخورد شود و به همین دلیل، از آنجاییکه حضور زنان ، بدون داشتن حجاب در اجتماع موجب ترویج بی‌ بند و باری و افزایش فساد می‌شود، باید با آن به صورت صحیح و مناسب برخورد شود.

حجاب فریضه‌ای است مانند بسیاری دیگر از دستورات اسلام که وقتی انسانی اسلام را پذیرفت، باید به کلیه دستورات آن پایبند باشد، اگرچه گاهی دستوری سهوا یا عمدا فراموش می‌شود اما چنانچه با دستوری با هدف تضعیف اسلام و جامعه اسلامی، مبارزه شود، جامعه اسلامی وظیفه دارد با آن برخورد کند. اما همانگونه که نمی‌توان آتش را با بنزین خاموش کرد، معضل بدحجابی را نیز با برخورد‌های زننده نمی‌توان برطرف کرد و لازمه آن رفتار و حرکت مناسب است. چه خوب می‌شد اگر کسانی که رفتار مناسب را در برخورد با چنین مشکلاتی نمی‌دانند، حداقل حرکتی انجام نمی‌دادند که نتیجه عکس بدهد و طرف مقابل را بیشتر به لجبازی وادارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *